.  

Hyvä matkustaja,

En tiedä, pitäisikö meille ihmisille itkeä vai nauraa.

Olen itse kokenut syntisen hurmiollisen All Inclusive-loman Teneriffalla muutamaankin kertaan. Alun omantunnontuskien jälkeen meikällä on pian suu täynnä buffaherkkuja, "ilmainen" viini handussa ja "to the pool" - riemu raikuu. Olen ahne ja himokas, jatkuvasti epäonnistuva kasvissyöjä-agnostikko, joka haluaa uskoa, että ihminen onnistuu kääntämään suunnan ennen, kuin on liian myöhäistä, mutta kyllähän minunkin uskoni on koetuksella.

Kuolemansyntejä on listattu eri kirjoittajien toimesta jo 1200-luvulta alkaen. Ne liitetään varhaiseen roomalaiskatoliseen teologiaan, mutta kulkevat läpi kaikkien uskontojen, samoin kuin läpi historian tarinoina ja myytteinä. Dante Alighieri on 1300-luvulla kirjoittanut alun perin sekä Mohammedin retkiin, että kristilliseen traditioon perustuen kuolemansynneistä teoksessaan Jumalainen näytelmä.

Nyt nähtävän näytelmän inspiraationa on käytetty näitä kuolemansyntejä, joita on seitsemän: Ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti ja himo. Näytelmä ei pohjaa suoraan uskonnolliseen traditioon, vaan Danten kolmeosaisen runoelman infernosta. Puhumme jumalaisista voimista ja niiden vastapoolista - ihmisestä - joka on vain ihminen.

Tiedämme, minne olemme matkalla, mutta toimimme silti, kuten toimimme. Se on joko hyväksyttävä, omaa toimintatapaa on muutettava, uskottava Elokapinaan ja / tai tästä kaikesta on kirjoitettava kesäteatterinäytelmä.

Työryhmä on ollut mukana lähes ajatuksen alusta alkaen. Kiitän heitä kärsivällisyydestä ja luovuudesta näytelmän rakentamisen prosessissa, sietokyvystä muutosten kynsissä ja energiasta, rakkaudesta. Kiitos siis Salla, Tiina, Juha, Ninni, Teemu ja Kimmot kööreineen! Ja erityiskiitos kaikille laulujemme tekijöille!

Kiitän Sinua, kanssamatkustaja, että saavuit paikalle. Toivon, että nautit esityksestä ja että se ainakin herätti ajatuksen, naurun, tai kaksi.

Kuilun reunalla joku vielä huutaa, että "V**tu carpe diem! kirjoittaa Viitasen Pia. Se joku olen minä ja se joku olet sinä. Nauraa pitää ja saa ja itkeäkin, mutta toivoa emme saa heittää, me ihmiset.

Mia



TEKIJÄT

Käsikirjoitus ja ohjaus: Mia Kavasto

Lavalla: Tiina Heikkinen, Salla Markkanen, Juha Suihko

Musiikkituotanto: Mia Kavasto

Muusikot: Mia Kavasto, Tiina Heikkinen (kitara, stemmat Elämä on laiffii,) Kimmo Koivunen (basso All Inclusive ja Elämä on laiffii)

Graafinen suunnittelu ja kuvat: Teemu Kavasto

Puvustus ja lavastus: Ninni Eloranta

Tuotanto: Nora Kavasto, Salla Markkanen


MUSIIKKI

TEEMA: All inclusive (Kavasto)

BON JOVI: Living on a prayer (Bon Jovi, Sambora, Child)

MADONNA: Material Girl (Brown, Rans)

LÄÄKÄRIRÄPPI (Kavasto)

MARTTI SERVO: Viikonloppu (Servo, Sucksdorff)

Girl from Ipanema (Jobim, De Moraes, Gimbel)

All Inclusive -buffetti (Kavasto)

BÄMÄ: Jumala on muija (Saira, Routa, Milan, Tiia Karoliina)

PÄÄKKÖSET: Eläinrääkkäystä (Kärppä, Mäkelä, Nummela, Lehtinen, Tuomola, Tuohimaa)

MATTI NYKÄNEN: Elämä on laiffii (Niemi)

Inspiraationa käytetty myös Viitasen Pian kappaletta Meidän jälkeemme hiljaisuus.

Lavalla: Tiina Heikkinen, Salla Markkanen, Juha Suihko

Käsikirjoitus ja ohjaus: Mia Kavasto

Puvustus ja lavastus: Ninni Eloranta & työryhmä

Tuotanto: Helsingin kesäteatteri ja Nora Kavasto

Juliste ja kuvat: Teemu Kavasto

Tukemassa: Helsingin kaupunki


Kiinnostuitko? Tässä knoppeja!

Synti

Perisynti on kristinuskoon liittyvä käsite, jolla tarkoitetaan ihmisen olotilaa niin sanotun syntiinlankeemuksen jälkeen. Juutalaisuudessa ja islamissa ei sitä samanlaisena esiinny.

Kristinuskon sisällä ei olla yhtä mieltä siitä, mitä perisynti on. Synnin käsite esiintyy kaikissa uskonnoissa, jopa buddhalaisuudessa, jossa se liitetään tietämättömyyteen. Tekosynti on kristillisyydessä yksittäinen paha teko, joka nousee perisynnistä.

Varsinaisessa mielessä kuolemansynnit ovat itse asiassa pääpaheita. Luterilaisen teologian mukaan perisyntisiä olemme me kaikki.

Divina Commedia

Suomennos, jota Danten Jumalaisesta näytelmästä lainataan on Eino Leinon (1. laulu). Eino Leino käänsi runoelman vuonna 1912.

Danten Jumalaisessa näytelmässä Infernon piirejä, joissa syntiset kärsivät rangaistuksiaan on yhdeksän. Niitä vahtivat helvetin vahdit, kuten Kerbaros ja Pluto. Yksinkertaistettuna piirit ovat:

  1. Perisyntiset
  2. Himo, synnillinen rakkaus
  3. Ahmatit
  4. Saiturit ja tuhlaajat
  5. Vihaiset ja kaunaiset
  6. Kerettiläiset, harhaoppiset
  7. Väkivaltaiset
  8. Vilpilliset
  9. Petturit

Nykyajan kuolemansynnit

Vatikaanin arkkipiispa Gianfranco Girotti listaa nykyajan kuolemansynneiksi muun muassa seuraavat:

  1. Ympäristön saastuttamisen
  2. Geenimanipulaation
  3. Ylenpalttisen vaurauden keräämisen
  4. Köyhyyden aiheuttamisen
  5. Huumekaupan ja huumeiden kokeilun
  6. Moraalisesti kyseenalaiset kokeilut
  7. Ihmisen perusoikeuksien rikkomisen

KÄSIKIRJOITTAJA KIITTÄÄ

Työryhmä

Tiina Heikkinen

Salla Markkanen

Juha Suihko

Ninni Eloranta

Teemu Kavasto

Nora Kavasto


Sekä

Matti Tolvanen

Siri Kolu

Iiro Ollila

Juha Rautio

Kimmo Tähtivirta

Iida Niemi

Wäinö Jalkanen

Kimmo Koivunen

Saimi Kautonen